Maar liefst zeven Mercedes SLS AMG GT3's verschenen aan de start van de 24u. Eén daarvan was getooid in een historische livery, and that's what I like!
40 jaar geleden won de Mercedes 300 SEL 'Red Pig' z'n klasse en werd zelfs tweede algemeen. De originele Red Pig werd later verkocht aan Matra. (Zij gebruikten de wagen om landingsgestellen te testen...)
Nu wou men een perfecte replica bouwen, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Tussen '68 en '72 werden er 6500 exemplaren gebouwd en die waren meestal luxueus uitgerust.
Dus werd er lang gezocht naar een originele 300 SEL zonder airco of schuifdak, die uiteindelijk in Berlijn gevonden werd. En net zoals bij de originele 'Red Pig' werd de 6.3l-motor uitgeboord tot 6.8l. Deze wagen werd gebouwd als randanimatie tijdens de lancering van de nieuwe S63 AMG in Affalterbach. Die voorgestelde S63 'Son of Red Pig aka Thirty-five' was een one-off , en ook dit exemplaar stond te schitteren in de paddock.
De V8-motor werd ingekrimpt tot 5.5l. maar de '63'-benaming werd natuurlijk behouden. (Wie wil nu rondrijden met '55' op z'n koffer?) Geen paniek: twee Garrets turbo's zorgen voor 571pk, 0-100km/u. in 4.4sec, een begrensde topsnelheid van 300km/u. en een geluid waar zelfs de dondergoden zelf jaloers op zijn. De natte droom van menig taxichauffeur... 'Red Pig & Son of Red Pig!'
De drie wagens stonden uitgestald in de paddock, en dat leverde leuke plaatjes op. Maar maandag werden de wagens van hun platform gereden, en dat leverde zelfs nog meer spektakel op! Niet alleen hoorden we de V8 luid en duidelijk, ahum, de chauffeur slaagde er in om de voorbumper van de S63 te beschadigen...
Mercedes S63 AMG 'Thirty-Five' aka ' Son of Red Pig'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten